۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۲۲۸۰۱

آمریکا|تازه‌ترین خبرها از تحقیقات استیضاح ترامپ

آمریکا|تازه‌ترین خبرها از تحقیقات استیضاح ترامپ
رسانه‌های آمریکا از اضافه شدن اتهامات جدید به پرونده ترامپ در رسوایی مربوط به فشار او به اوکراین جهت آغاز تحقیقات فساد از یکی از رقیبان انتخاباتی‌اش خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در ادامه جنجال‌ها بر سر گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا با همتای اوکراینی خود «ولودیمیر زلینسکی» که به آغاز تحقیقات استیضاح از رئیس‌جمهور آمریکا منجر شده روزنامه وال‌استریت‌ژورنال جمعه از اضافه شدن ابعاد جدید به ماجرا خبر داده است.

مسأله جنجالی در گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با زلیسنکی این است که رئیس‌جمهور آمریکا همتای اوکراینی خود را برای تحقیقات فساد از «جو بایدن»، یکی از نامزدهای بالقوه حزب دموکرات در انتخابات 2020 تحت فشار قرار داده و حتی، طبق ادعاهای مطرح‌شده در برخی گزارش‌ها، اعطای کمک نظامی به اوکراین را به آغاز این تحقیقات منوط کرده است.  

 روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اکنون گزارش داده اخراج سفیر آمریکا در اوکراین اردیبهشت‌ماه سال جاری هم به نوعی با این پرونده مرتبط است. طبق این گزارش، ترامپ دستور اخراج «ماری یووانویچ» را بعد از آن صادر کرده که برخی از نزدیکانش گفته‌اند سفیر در روند تلاش‌های او برای متقاعد کردن اوکراین جهت آغاز تحقیقات از بایدن اخلال ایجاد می‌کند. 

طبق گزارش روزنامه آمریکایی، برکناری یووانویچ اکنون یکی از مسائل کلیدی در تحقیقاتی است که مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ آغاز کرده است. 

روند رسوایی علیه ترامپ از آنجا آغاز شد که «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا سه هفته پیش اعلام کرد که یک افشاگر مرموز از داخل دولت ترامپ، شکوائیه‌ای بسیار مهم علیه دولت تنظیم و آن را تسلیم دفتر بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا کرده. شیف گفت که دولت در تلاش‌های کنگره برای دستیابی به این شکایت‌نامه مانع‌تراشی ایجاد می‌کند. 

«مایکل آتکینسون»، بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا در نامه‌ای برای شیف نوشت که به این نتیجه رسیده که شکایت مطرح‌شده نیازمند «رسیدگی فوری» است. او علاوه بر این نوشت که مسئله در زمره وظایف مهم و اصلی مدیر اطلاعات ملی آمریکا در برابر مردم این کشور است، اما دولت در روند رسیدگی به پرونده مانع‌تراشی می‌کند.

بعد از آن، رسانه‌های آمریکا تلاش کردند از اصل آنچه دولت در تلاش برای پنهان ماندن آن است خبر حاصل کنند. تا به حال مشخص شده دست‌کم بخشی از مسئله به گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با «وولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در روز 25 جولای (سوم مهرماه) مربوط می‌شود. در آن گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ ظاهراً از دولت اوکراین خواسته بود درباره کسب و کار خانواده‌ «جو بایدن»، به ویژه پسر او «هانتر بایدن» و فساد آن تحقیق کند.

این درخواست که او نه تنها آن را تکذیب نکرده، بلکه به صراحت آن را تأیید هم کرده از نظر دموکرات‌ها مصداق سوءاستفاده از قدرت، استفاده از منابع دولت برای پیشبرد منافع شخصی و گره زدن امنیت ملی آمریکا به برنامه‌ها و مطالبات فردی است و از این می‌تواند در زمره جرایم قابل اسیتضاح علیه او قرار گیرد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود نوشته یکی از مسائل مطرح‌شده در شکایت‌نامه تنظیم‌شده علیه ترامپ اخراج خانم یووانویچ است و ترامپ با صدور این دستور، سیر حوادث را به سمت سوءاستفاده از قدرت پیش برده است. 

یک منبع آگاه به این روزنامه گفت بهار سال جاری به مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته شده برکناری سفیر آمریکا در اوکراین یکی از اولویت‌های ترامپ است. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در آن زمان از تصمیم ترامپ حمایت کرد. 

مسئله دیگر در پرونده استیضاح ترامپ این است که او در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور چین هم ظاهراً درخواست مشابهی برای تحقیق از جو بایدن مطرح کرده است.ظاهراً سرنخ مربوط به گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور چین را خود ترامپ به دست رسانه‌ها داد. او در یک کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت که از چین هم می‌خواهد که درباره اتهامات فساد جو بایدن تحقیق کند. بعد از این سخنان ترامپ، روزنامه گاردین گزارش داده ترامپ در تماس تلفنی که در ماه جولای با رئیس‌جمهور چین داشته این درخواست را مطرح کرده است. 

منبع: تسنیم
ارسال نظرات